10 maart 2006

Slecht nieuws voor Vlaanderen ...

"Werken Antwerpen duurder dan geraamd"


Het Masterplan Mobiliteit voor Antwerpen zal veel duurder uitvallen dan geraamd, zo leert een rapport van het Rekenhof waarover de "Gazet" vandaag bericht. De begrote 3,3 miljard euro voor de werken aan de Oosterweelverbinding, de Singel, de sluizen, de verbreding van het Albertkanaal, de verlenging van zeven tramlijnen en de tweede fase van de Leien zal naar verluidt niet volstaan.

Er zijn de kosten van de Groene Singel & de eerste fase van de Leien, de tramlijnuitbreidingen naar Hemiksem en Mortsel, renovatie van sluizen, de verbreding van het Albertkanaal: 1,277 miljard. De raming voor de Oosterweelverbinding bedraagt 1,342 miljard euro, al kan er nog een verschil van twintig procent (of 268 miljoen) opduiken. De trams zullen 44,5 miljoen meer kosten en de Van Cauwelaertsluis 15 miljoen meer. Bovendien dreigt maanden vertraging voor de bouw van de Oosterweelverbinding. Dat wegencomplex moet de Antwerpse Ring rond maken, met een tunnel onder de Schelde en een brug over de stad.

Hoeveel geld besteedt de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) aan het plan? En wat moet de Vlaamse overheid dan nog bijpassen? Daarover gaat nu de discussie. Het ziet ernaar uit dat Vlaanderen nog een flinke duit in het zakje zal moeten doen...

Maar het blijft "Aantwaarpe Boove !!!", want bij de omkoopaffaires in het Belgisch voetbal zijn den Aantwaarep, den Beirschot en den Barechoem voorlopig nog niet genoemd ... ( hoe lang nog ? / da's trouwens ook ne Chinees: Hu Lang !!! )
Dus toch nog goed nieuws voor de koekestad !

Marco Polo

Geen opmerkingen: