29 augustus 2010

Start to start...

Woensdag start het nieuwe schooljaar. Wat een opener...
Aangezien Uw dienaar zich sedert enkele jaren nog enkel halftijds op school bevindt, en meestal nog minder dan dat, tilt hijzelf niet zo zwaar aan de overgang tussen vakantie en wat daarop volgt. De rest van de schoolbevolking gaat echter minder nonchalant om met dit gebeuren. Er zijn nogal wat leerlingen die 1 september met gemengde gevoelens tegemoet zien, als het al niet om louter negatieve sensaties of andere vormen van afkeer gaat. Bij het lesgeverskorps is er deels de herademing bij de opwekkende gedachte dat eindelijk de collega's weer quasi dagelijks bereikbaar zullen zijn, terwijl bij velen het moeten loslaten van de vakantie en de daarbij horende frivole aktiviteiten voor onrust en mentaal onevenwicht zorgen. Halftijds of niet, de heropstart van de schoolroutine is voor iedereen een hindernis die moet genomen worden. Deze keer, en wellicht voor het laatst, stond mijn inschrijvingsdag vlak na de deliberaties van de herexamens en de eerste personeelsvergadering geprogrammeerd: back to back, twee dagen vollen bak om te beginnen. Ik moest direct diep gaan en op de trappers lopen om de groep bij te benen en niet van dag één meteen op lengten of minuten gereden te worden. U gelooft het niet? U meent dat ik overdrijf? Leest U zelf eens wat mij daar overkomen is tijdens die eerste twee dagen.
Op SS, het voorgeschreven kanaal om op de hoogte te blijven van wat er zoal omgaat in PITO, had ik gelezen hoe de eerste dag er voor de LK zou uitzien. Na de HE van de dag voordien en de evaluatie van de ingediende VT zouden wij 's morgens om 8.30 u beginnen met de deliberaties voor PM en PITO, BSO en TSO. De KD moet de resultaten voorbrengen en onder voorzitterschap van de DIR wordt bekeken of HE, VT en ook GIP aan de opgelegde vereisten hebben voldaan. Soms is de tussenkomst van het CLB gewenst en bekijken we ook of de VS op een degelijke wijze werden gebruikt. Uiteraard wordt rekening gehouden met de bevindingen van de RT. Bij de beoordeling van praktische opdrachten kan het advies van de vakgerelateerde TA of TAC uitkomst brengen.
Daarna neemt de KR in beraad of het een A-, B- of C-attest wordt. A1 of A67, B2 of B5, C1 of C99....??
De PR zorgt ervoor dat de beslissingen in de aangepaste vormgeving worden weergegeven, zodat de KD verder kan communiceren met de ouders en/of de LL in kwestie. Als die het niet zien zitten kunnen zij een BP starten bij de RvS.
's Namiddags is er een eerste gezamelijke PV met uiteenzettingen allerhande. Gecompliceerd cijfermateriaal en door overbelichting onleesbare projecties moeten ons behoeden voor al te veel duidelijkheid en transparantie, terwijl iedereen het toch zo goed bedoelt. Dat zal onze DIR in de toekomst nog wel eens moeten overdoen wanneer zij haar taak als ALDI aanvat. Begrijpt U dat deze felle procedure mij sofort bij de keel greep, en dat ik om het geheel te verwerken eerder aan een zachte aanpak had gedacht: ontkoppelen, contact aanzetten, motor laten aanslaan, naar eerste schakelen, lichtjes gas geven, tegelijk rustig het ontkoppelingspedaal laten opkomen en rijden maar.
De aansluitende receptie heeft veel goedgemaakt en zorgde ervoor dat overdreven verkramping kon vermeden worden. Het was meteen een goede "start to start". Waarvoor dank.
Echt waar, het bestaat !!

Marco Polo

1 opmerking:

pericles zei

Eigenlijk een beetje medelijden Marco. De klacht van de DIRs van het LO indachtig kan ik begrijpen dat de ALDI's van het MO, maar dan meer de LKRn, het soms niet meer zien zitten. En aangezien Lln de beste evaluatoren zijn voor het LGG van hun LKRn kan ik de chaos best begrijpen. I've been there. Long ago...Al mis ik het toch een beetje. Dit geheel terzijde en nietsterzakedoend. STERKTE.
Luigi.