03 december 2014

December to Remember...

Het ziet er naar uit dat december 2014 voor heer Polo een gedenkwaardige maand wordt. Na een laatste kruisoverleg tussen onco-, uro- en fysiologen is beslist om Uw dienaar tot vijf maal toe naar de zonnebank te sturen. Op reis eigenlijk: drie keer naar Mercurius en nog eens twee keer naar Saturnus.  Het worden drukke dagen. Die dingen liggen niet echt om de hoek en aangezien ik van plan ben om mij per fiets te verplaatsen zal ik er maar de nodige tijd voor uit trekken. De eerste bestraling zit er inmiddels op, en ik moet toegeven: Mercurius is prachtig...

Daar mag ik vrijdag al meteen een tweede keer landen. Ik vraag mij af of ik nu wél weet ga hebben van nevenwerkingen of vervelende randverschijnselen. Bij een vorige gelegenheid niet, maar nu toch gewoon even afwachten. Volgende week passeer ik nog één keer langs de snelle boodschapperplaneet en dan kijk ik hoe het met Messenger en Mariner 10 gaat. Kwestie van wat aan mijn algemene ontwikkeling te werken? Wie weet hoe lang ik het hier op ónze blauwe bol nog ga uitzingen? Dan kan een mens maar beter goed beslagen op het planeten-ijs komen. Volgens mij heeft de oncoloog daar ook zo over gedacht, want om het "wij reizen om te leren"-plaatje compleet te maken stuurt hij mij daarna nog twee keer naar Saturnus! Een gigantische gasreus...

Daar worden de laatste twee sessies gepland. Om zeker te zijn dat het allemaal niet voor niets is geweest houd ik dan alvast mijn fietshelm op: met al dat ijs en meteorietenstof in die ringen weet je maar nooit...

Blijkbaar heeft zo'n bestraling ook een positieve invloed op des mensen werkkracht en inspiratie. Zo straf als mijn batterijen nu zijn opgeladen heb ik het de laatste tijd nog niet dikwijls gehad, en dus ging het hier in zwierige tred van een eerste hakbijlselectie over longlist into shortlist - I had to kill a lot of my darlings - om uiteindelijk in een naar mijn mening meer dan verantwoorde FOTO 'TOP 12' 2014 uit te monden. Het is gebeurd. Aangezien de eerste publicatie voorzien is voor 20 december moet U uiteraard nog wat geduld oefenen, maar het resultaat zal wel mogen gezien worden.

En dan onthoud ik ook nog dat we de eerste sneeuw over het land hebben gekregen, dat Luc Devos nooit meer over Mia zal zingen en dat Annemie veel te vroeg haar Tony zal moeten missen. Een man die ik niet zo goed kende, maar die me wel na aan het hart ligt. Zijn heengaan maakt het begin van deze onvergetelijke maand weer net even anders dan ik het me had gewenst. December, a month to remember...

Marco Polo

Geen opmerkingen: