Na de Pito-reünie van vorige week was het gisteren de beurt aan la Pola om verzamelen te blazen en haar oud-collega's bijeen te roepen. Zij maakten van deze gelegenheid gebruik om eindelijk eens samen het Crepain-pad in Kapellen te verkennen. Veel van zijn vroege architecturale realisaties bevinden zich in deze gemeente die zo lang het thuishonk was Jo & Bea. Dat de weergoden niet echt aan onze kant stonden en voor 'schijtweer' hadden gezorgd, kon ons eigenlijk niet deren. Er waren genoeg paraplu's om voldoende beschut de regenbuien te trotseren...
Ik laat, als naar gewoonte, de beelden voor zich spreken. Zeker in deze context lijkt het mij aangewezen om vooral de visuele impressies hun werk te laten doen, mezelf in stilte langs de zijlijn op te stellen en de bloganeske woordenkramerij maar even te laten voor wat ze is...
Het oeuvre van Jo is niet zo snel te beschrijven, weer te geven noch samenvattend voor te stellen, maar wat zijn vroege periode betreft heeft hij daar in Kapellen wel een mooie staalkaart achtergelaten. Een wandeling om nog eens op eigen 'Essen'houtje over te doen, en dan misschien met mooier weer en beter licht. Met Bea erbij werden er nu wel heel wat herinneringen opgehaald. De afsluitende drink in 't Oud Gemeentehuis was voor ons drie te kort om bij te kletsen, en dus hebben we de dag op beheerst Bourgondische wijze afgesloten met een warme maaltijd en een goed glas wijn in eetcafé Biblo. Een prima plek om het nog eens over Jo te hebben...
Eerder deze week werd de aanzet gegeven voor een nieuw Belgisch record in het verkeersmatig de boel in het honderd laten lopen. Was er een paar weken geleden al een straffe numéro met een beschadigde gasleiding bij werken langs de E40, dan was het deze keer helemaal goed raak als gevolg van een zwaar verkeersongeval en hadden ze op de E34 in de buurt van Vrasene andermaal 'van de gaaz'.
Blijkbaar moesten de beschadigde gasflessen van het verongelukte transport gecontroleerd uitbranden, en dat mocht zo'n drie dagen duren. De 'Expressweg' werd de hele tijd zo goed als volledig afgesloten in de twee richtingen. Wegomleidingen die niet in één-twee-drie te beschrijven vielen in de verkeersbulletins, wachttijden van drie uur en meer, dichtslibbend verkeer bij ochtend- en avondspits en daartussen stonden ze over vele kilometers aan te schuiven. Een nieuw record? 'Men' had vandaag ook al berekend dat de economische kost van dit akkefietje zo'n kleine 15 miljoen euro zou bedragen. Wie doet er beter, en hoe lang duurt het voor we weer 'prijs' hebben?
Het goede nieuws is dan weer:
- dat 'Ons Klein' terug thuis is omdat haar Pools basketbalavontuur nu 'eindelijk' achter de rug is.
- dat het weer nu eens wel en dan weer niet op iets trekt, maar dat er toch stilaan beterschap op komst lijkt te zijn.
- dat de asperges 2013 van goede kwaliteit zijn.
- dat het terras ten huize Polo vandaag vakkundig is gereinigd door de bewoner zelve, en dat deze plek dus weer kan betreden worden zonder al te groot risico op uitschuiven of andere misstappen in vochtige omstandigheden.
-dat het weekend zich op typisch Belgische wijze aanbiedt onder de meest variabele omstandigheden en dat onderstaande overzichtskaart U daar een goed beeld van weet te geven.
Voor Heer Polo mag het nu een Duvel zijn, want... verDuveld: die staat niet op de kaart!
Marco Polo
27 april 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten