Als het oerdegelijk moet zijn hebben onze oosterburen een stevige reputatie. Die zo geroemde, alom gewaar- ende gerespecteerde Deutsche Gründlichkeit steekt menig plaatselijk ondernemer de ogen uit. Maar ook onze politici en andere frivole sportleiders kijken bij regelmaat met grote ogen naar wat er in de Heimat als standaard wordt gepresenteerd. Dat wordt maar al te graag als referentiepunt naar voren geschoven en dus als norm gehanteerd. Het realiseren van die norm wil hier te lande wel eens mank lopen, maar het streven ernaar is middelerwijl in alle mogelijke en onmogelijke sectoren tot een cultus verheven. En soms, heel soms slaagt er iemand in om die (te) hoog gelegde lat te overschrijden.
Die van Erembodegem waren enkele jaren geleden niet meer zo heel zeker als het ging om de oorsprong van de geluidshinder in hun gemeente: kwam die van de vele kroegen en café's op hun grondgebied die voortdurend dronken, beschonken en luidkeels lallende dorpsgenoten in de openbaarheid braakten of was het het verre gebrom van gemotoriseerde buitenstaanders die vanop de nabije autostrade tussen Brussel en de kust de Erembodegemmenezen uit hun slaap en middagdutje hielden. Een volksraadpleging bracht aan het licht dat een beschuldiging richting lokale horeca een flinke streep door de plaatselijke gemeenterekening zou betekenen, en dus werd de schuld in de schoenen van de snelweggebruikers geschoven. Naar 'goede' vaderlandse gewoonte duurde het enkele jaren alvorens plannen werden gemaakt, voorgesteld, goedgekeurd en uiteindelijk uitbesteed. Geen nood echter, vandaag was er eindelijk een aannemer die geluidsschermen zou plaatsen langs de E40. Die moet zijn kans schoon gezien hebben, zoog de hele dag lang alle media-aandacht naar zich toe en scoorde op een nietsontziende wijze. Hij moet als ervaringsdeskundige geweten hebben dat constructieve degelijkheid niet aan ons Belgen besteed is, en alvorens nog maar te denken aan de opbouw van de geluidsmuur wierp hij zich dus met een ongekende vermetelheid op de destructieve kant van deze onderneming. Waarom eens niet een naar gewoonte op de kaart onnauwkeurig genoteerde, en dus verdwaalde gasleiding doorboren? Maar dan op een 'oerdegelijke' manier, zodat de gevolgen van die beschadiging qua Gründlichkeit wél kunnen wedijveren met...
Hierboven ziet U een opname van de plaats delict. Om 10 uur ging de gasleiding eraan en dus de bal aan het rollen: moeilijk verkeer op de E 40 richting Brussel, ter hoogte van Erembodegem. Een uur later was de E 40 richting Brussel afgesloten voor alle verkeer en was er een wachttijd van drie kwartier aan de omleiding. De verkeershinder werd alsmaar groter en de wachttijden liepen op tot boven de twee uur. In de vooravond was er nog steeds geen sprake van een herstelling, laat staan dat men al gevonden had waar het lek of de leiding zelf zich exact bevond. De bakermat van het surrealisme: "Ceci n'est pas un bec de gaz..." Voorlopig is er geen vooruitgang in de situatie, en wie van de kust naar Brussel wil of moet kan maar beter het vliegtuig of de helicopter nemen van Oostende naar Eindhoven, daar de snelbus via Maastricht naar Hasselt, dan de trein naar Luik om vandaaruit richting Brussel te sporen.
Als die allemaal zonder vertraging rijden, want anders zit het 'grondig' fout met de aansluitingen...
Marco Polo
09 april 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Voorbereiding op "Planet of the Apes XI "? Speelt zich af in België. Terloops: derde goal van Dortmund: vijf keer buitenspel...Dit geheel en al terzijde van de snelweg.
Een reactie posten