07 februari 2011

Once Brothers...

Om de luie dag in stijl af te sluiten ben ik gisteren ingegaan op een voorstel van zoon Bram en dus hebben we 's avonds samen nog een documentaire van ESPN bekeken. Ik loop weer hopeloos achterop, en had Bram mij er niet op gewezen dan was ik nu nog geheel onwetend over het bestaan van de 30 for 30-reeks.
Een serie van 30 gefilmde verslagen met telkens een heel speciale kijk vanuit een somtijds onverwachte invalshoek op een gebeuren en de achtergronden ervan in de Amerikaanse of wereldsport. Bram zei iets over Vlade Divac en Drazen Petrovic en daarmee dacht ik genoeg gehoord te hebben: dit zou zeker de eerste uit die verjaardagsreeks (1979-2009) van ESPN worden die ik ging bekijken. Ik ging er dus rustig voor zitten, want het verhaal van dat duo wilde ik wel eens horen en zien. Twee fantastisch goeie basketbalspelers die eind jaren '80 vanuit Joegoslavië de NBA gingen veroveren. Daar dacht ik aan als de namen vielen en we naar de film begonnen te kijken.

Het is een aangrijpend verhaal over, ik had het moeten weten,
de Serviër Divac en de Kroaat Petrovic en het gaat over veel meer dan basketbal. Waar eerst wederzijdse erkenning, bewondering en innige vriendschap hun deel is, zorgt de Balkanoorlog na het uiteenvallen van Joegoslavië voor een totale ommekeer. Nationalisme vreet aan hun vriendschapsrelatie en de onderlinge verstandhouding is binnen de kortste keren totaal zoek.
Er wordt geen oordeel geveld, maar wel is er de voortdurend herhaalde stelling van Divac dat oorlog en geweld alleen maar verlies en verliezers opleveren. Bovendien overlijdt Petrovic in 1993 aan de gevolgen van een auto-accident. Vlade en Drazen kunnen nooit meer samenzitten om te praten over vroeger en zo proberen de brokken te lijmen...

ESPN levert een aangrijpende reportage van topkwaliteit, Vlade Divac brengt de menselijke facetten van een onmenselijke oorlog die veel dichter bij ons bed was dan we toen konden vermoeden en zoon Bram was er nog eens om mij op een wel heel biezondere wijze weer naar het basketbal te leiden.
Once brothers: ik ga dit niet licht vergeten...

Marco Polo

1 opmerking:

Anoniem zei

:-) Super!

Bram