22 februari 2011

Transparency...

Tijdens dag 254 van de federale regeringsvorming in Belgarije komt er weinig of geen nieuws van het binnenlands politieke front. Men is er in de Wetstraat blijkbaar gerust in: dit wereldrecord pakken ze ons de eerstvolgende 50 jaar niet meer af.
Het enige land dat nog in de buurt kan komen of zelfs het record kan breken zou Belgarije zelf moeten zijn, als we hier tenminste eerst aan een nieuwe gouvernementele ploeg geraken.
Tot zolang blijft dit record probleemloos overeind!

Veel meer beweging komt er uit de royaal mediatieke hoek:
een scheve schaats van Leopold III, voormalig opperhoofd van de von Sachsen-Coburg und Gotha's en in die hoedanigheid ooit hopman van de artificieel samengevoegde volksstammen der Belgae, blijkt een geheime halfzus van onze huidig vorst Albert II opgeleverd te hebben. Een Oostenrijkse schaatskampioene moest de prinsen Boudewijn en Albert de kunst van de overstapjes leren, maar ging blijkbaar ook heel vlot met onze toenmalige monarch uit de bocht en al even snel van bil. Hoe je zoiets 70 jaar stil kan houden is mij een raadsel, hoewel...

Tijdens mijn Spaanse uithuizigheid is er ook in het vaderlandse voetbalwereldje een en ander gebeurd. Als de spelkwaliteit en de resultaten achterwege blijven moet er uit een ander vaatje getapt worden om de sportpagina's vol te krijgen.
Dan maar het betere geleuter van en over Stijn Stijnen, de non-actieve goalie van Club Brugge, die de laatste tijd zoveel moeite heeft om de zon ook in andermans water te zien schijnen. Toen "Dikkie" Dick Advocaat tijdens zijn korte passage als coach bij onze Rode Poessies het halfgodstatuut van Stijnen doorprikte en hem terug met twee voeten op de Brugse grond zette waren de voetbalkolommen in de kranten te klein en te smal om de reacties van de in zijn eer geraakte keeper te omvatten. Sindsdien is het voortdurend kommer en kwel voor de Limburgse Brugge-huurling die dan maar internetsgewijs het intiatief heeft genomen om zijn concurrenten-in-doel te bekladden en de nieuwe directie af te schieten. De beslissing is snel gevallen in het Jan Breydelstadion: weg met Stijn Stijnen!

Als men in Brugge vast wil houden aan allitererende keepersnamen, dan stel ik voor dat mijn collega Hans Hanssen het daar eens gaat proberen. Hij praat een pak sneller en duidelijker dan S.S. en hij kan ook goed keepen!

Tenslotte is er de pas gestarte VTM-reeks waarin Pieter Loridon op zoek zou gaan naar een nieuwe vrouw. Ik keek naar de eerste aflevering omdat ik naast Pieter zelf ook nog enkele van zijn raadgevers van heel nabij heb gekend.
Verder gaat m'n interesse niet en meer hebben ze bij mij ook niet kunnen losweken: het zal bij deze ene keer blijven veronderstel ik. Voor een mooiere en meer verhelderende kijk op de week neem ik mijn toevlucht tot de transparantie die spreekt uit de ontwerpen van Christopher Kane...

Deze klaarheid mag mij ook in politieke, koninklijke, sportieve en mediatieke verhalen geserveerd worden. Weinig verhullend en niets verbloemend: het zou veel zaken wel iets eenvoudiger kunnen maken. Mooi toch!

Marco Polo

2 opmerkingen:

ann zei

De beste keeper van het hele PITO team en medeklinkers kan hij altijd kopen,ook laat op de avond...

peterpignans zei

Mooi inderdaad !