31 augustus 2012

Laatste vakantieweek...

Vandaag gaat mijn aandacht en bekommernis naar al diegenen die middels een van hogerhand opgelegd zomerreces de brug hebben gemaakt tussen de laatste en de eerste schooldag van twee elkaar opvolgende schooljaren en dus weeral een 'grote vakantie' achter de rug hebben. Voor jullie is het dan zover. Heer Polo zelve kan zich maar al te goed herinneren hoe dat vroeger in zijn werk ging, maar heeft er nu absoluut geen boodschap meer aan. Door de betrokkenheid van onze kinderen en kleinkinderen bij datzelfde schoolgebeuren kan ik er mij toch nog iets bij voorstellen, hoewel de scherpte grotendeels verdwenen is en de herinneringsflarden steeds vager worden. Maar goed, ik wil mijn gevoel voor solidariteit nog wel eens bovenhalen en dus benoem ik deze voorbije dagen met het in onderwijsmiddens algemeen aanvaarde en zo vertrouwd klinkende 'laatste vakantieweek'! Het besef van wat er tijdens de andere tien maanden van het jaar zo allemaal te gebeuren staat is in de loop van de voorbije acht weken probleemloos verdwenen, maar nu is het er weer... en hoe?! Wat zich op 30 juni aandiende als een bij wijze van spreken eeuwigdurende periode van oeverloos nietsdoen blijkt nu heel en al verschrompeld en in sneltreinvaart te zijn gereduceerd tot weer eens diezelfde 'laatste week'! Het komt weer zo snel dichterbij dat er voor al de vooruitgeschoven afspraken, klusjes, uitstapjes en voorbereidende karweitjes nog nauwelijks plaats is. De laatste week zit meestal overvol, en dat is op dit moment bij heer Polo niet anders. Het beproefde procédé van de 1000 woorden vervangende beeldvorming zal mij ook nu weer uit de blogistieke nood moeten helpen...

 
Maandag
Nieuwe terrastafel met bijhorende zetels
Dat verdient een oregano-bloemetje

 Dinsdagavond
De voorboden: gestaag aandrijvende wolkjes die zich later in de week spontaan aaneengesloten hebben en ons, veel sneller dan gewenst, de eerste herfstgevoelens aansmeerden

 
Woensdag & Donderdag
Paar leuke accessoires: drie varianten van tijm en twee geluidloos snaterende eenden (met dank aan Bram & Shanthi)

Het is dus ook voor Marco een goedgevulde week geworden: een avondvullende gezelschapsdrink met de buren, een gezins-BBQ tot in de late uurtjes, 'ons klein' en la Pola uitzwaaien bij hun vertrek naar Krakau, een Pito-receptie om de nieuwe lading 'op rust gestelden' bij te staan in hun overstap naar het officiële en als dusdanig gesubsidieerde nietsdoen, een nachtelijke BBQ-toemaat mit der Egon, een eerste sessie ligusterhaag kortwieken waarbij het verlengsnoer even ongewild als ongeweten maar zeer drastisch werd ingekort, een fietstochtje met daarin een overzet naar Bazel met als 'Doel' een leuk terras en dito gesprek met Geert T., de fietsende filosoof uit Sombeke. Vandaag had ik een bijna vergeten afspraak in Holsbeek: juf Bieke gaat haar klasje 'klaarzetten' en dus kwam het goed uit dat 'den bompa' een oogje in het zeil kon houden ten huize Swevers en straks is er nog een afscheidsfeestje van Els G., waarover (als mijn memorie het toelaat) later meer...

Zouden de Belgian Lions gisteren ook hun afscheid van het Europese kwalificatietoneel ingezet hebben? Na een stevige partij basket gingen ze in het vierde quarter zwaar onderuit: 8-25 om de tricolore oren, een in Polen zwaar bevochten én verdiende bonus helemaal kwijt, voorlopig op de derde plaats in hun poule en zo goed als zeker verplicht om de volgende drie matchen winnend af te sluiten. Tegen Finland dan nog liefst met een monsterscore. Ik ga dat verhaaltje van die kameel bij de stadspoort en het oog van de naald nog eens goed bekijken. Daar heb ik tijdens deze 'laatste week' nog wel tijd voor (denk ik)...

Marco Polo

Geen opmerkingen: