02 september 2012

Renner, coureur of fietser...?

Uw dienaar Polo en samen met hem alle volgers en lezers, -essen & -innen van deze blogprutserijen zijn al twee etmalen ver in de nieuwe maand september. In onderwijsland, tot een jaar geleden en daarvoor gedurende zoooo lange tijd mijn eigenste biotoop, beginnen ze er pas morgen aan. Tijd om het moreel nog wat op te laden zeker? De huidige minister van educatieve aangelegenheden wil blijkbaar niet onderdoen voor zij die hem vooraf gingen in dit ambt. Qua twijfelachtige plannenmakerij en beuzelarijen is hij minstens de evenknie van al die anderen die ik in mijn lange carrière als bovenste baas heb gehad. Dat het ook voor hem de hoogste tijd is om weer naar school te gaan leert ons zijn antwoord tijdens een radio-interview waarin hij zichzelf in het politieke zonnetje wou zetten maar eigenlijk net het tegenovergestelde aangaf: "Natuurlijk moet je plannen en beslissingen nemen... en alles wat ik ooit gezegd heb, heb ik bijna gedaan..." Wat volgens mij wil zeggen dat je eigenlijk 'niks' bereikt hebt. Maar goed, dat zal wel te rangschikken zijn onder muggenzifterij en mierenneukerij... Ondertussen ben ik een nieuwe leesvoorraad gaan ophalen in de bibliotheek. Op aanraden van GT Teugels, tijdens ons terrasbabbeltje hadden we het ook over sportboeken, ben ik gaan zoeken onder de 'K' van Krabbé. Volgens Geert, en niet alleen volgens hem, is 'De renner' van Tim K het beste sportboek in de nederlandse taal, en dat al sinds 1978...

Het is alleszins middels diverse uitgeverijen en onder uiteenlopende covers op de markt gekomen, en het leest heel vlot weg. Het komt mij zelfs bekend voor: qua inhoud en qua stijl. En ja, ineens weet ik waar Karl Vannieuwkerke zijn literaire coureursmosterd haalt. Ik vind het helemaal niet erg, als het maar goed geschreven stukken of verhalen zijn. Bedankt Tim Krabbé, om gasten als Karl & Co op ideeën te brengen: je gele trui is zeker verdiend!

Wij kunnen er maar van genieten. Of je nu renner, coureur of zoals heer Marco gewoon fietser wil worden, blijven of zijn. Mij prikkelt deze lectuur voldoende om af en toe een extra uurtje op de fiets of de homeo te springen, op zoek naar mijn mosterd...? Ik zou bijna vergeten dat we vrijdag met z'n allen een halve dag vaststonden in het verkeer in én om Antwerpen naar aanleiding van een behoorlijk fout-getimede aankomst van een wielerwedstrijd in hartje stad. Niet de fout van de renners natuurlijk, wel van megalomane en op publiciteit beluste havenbazen die blijkbaar niet weten wat ze willen: moet het verkeer nu vlot verlopen om de haven te laten functioneren of zorgen we liever zelf af en toe voor een verkeersinfarct?
U ziet het: mosterd zat...

Marco Polo

Geen opmerkingen: