20 juni 2015

Laatste loodjes...??

Het begon de dag voor we naar Griekenland vertrokken. Tijdens de heenvlucht was er te weinig tijd en ons verblijf op de Peloponnesos was dusdanig gevuld, aangenaam en boeiend dat er ook daar niks van in huis is gekomen. Terug thuis heb ik dan maar extra tijd besteed tussen het bloggen door om mijn laatst gestarte boekwerk uit te lezen: TENDER BAR van JR Moehringer. Was ik op het spoor gekomen via de OPEN-biografie van Andre Agassi. In de dankbetuiging op het einde kwam ik erachter dat AA geïnspireerd én later tijdens het schrijven bijgestaan werd door deze JR. In 2005 stond zijn autobiografisch romandebuut maandenlang in de US-bestseller lijsten. Warm aanbevolen door de tennislegende himself die het tijdens een van zijn tornooi-trips gelezen had. Meteen gekocht, en dan met enige vertraging in razende vaart uitgelezen. Prachtig. Ook ik (hoewel veel minder legendarisch...) kan hem U ten zeerste aanbevelen.

Op de achtergrond ziet U een boekwerk uit een genre dat hier zelden aan bod komt. Herinner U mijn bezoek aan de World Press Photo in Amsterdam. Dat was in de Nieuwe Kerk aan de Dam. Doordat toen al mijn aandacht, geheel terecht overigens, op de geëxposeerde foto's was gericht had ik van het gebouw zelf weinig gezien. Een mens kan niet alles tegelijk doen. Om dat goed te maken heb ik in de museumshop nog snel een boekje gekocht hetwelk ik nu met veel interesse gelezen heb. Geschiedenis, bouw, kunst en ornamenten van een levendig monument in de stad aan de Amstel. Enig nadeel: jaar van uitgave is 1999 en dus is de laatste koninklijke inhuldiging waarvan sprake die van Beatrix. Er worden er blijkbaar niet zóveel van verkocht...

In onze Antwerpse koekenstad zijn dit weekend dan weer de reuzen van Royal de Luxe-Nantes te gast. Eerste keer dat heer Polo er getuige van kan zijn. Schitterend spektakel. Onvoorstelbaar hoeveel mensen van heinde en verre afzakken naar Antwerpen om van 's morgens tot 's avonds de belevenissen van Oma Reus en de Kleine Reus 'op de voet' te volgen. Als nen echte Pottekijker paradeerde de overjaarse dame door de binnenstad.

Ik ga op tijd slapen, want morgen ontwaken Oma en de Kleine om 10 uur op TSjingtsjangsplaain (Sint-Jansplein). Zal weer heel wat volk op de been zijn. En aan alles is gedacht: ontbijt voor twee, een Whisky voor de Bomma en 'tanden poetsen' voor de Kleine. Prachtige belevenis, een universele hype waar ik graag in mee ga.

Wat er daarna komt zien we nog wel...

Marco Polo

Geen opmerkingen: