20 december 2009

Foto's kiezen en andere muizenissen...

In deze donkerste periode van het jaar bereid ik mij traditiegetrouw voor op het samenstellen van die moeilijkste lijst der lijsten: de TOP 12 van de door mijzelf in het afgelopen jaar gerealiseerde foto-impressies. De eerste selectie is gemaakt en de voorlopige longlist bevat 82 eenheden. Natuurlijk te long, te lang, te uitgebreid, hoewel de hakbijl zeer rigoureus gehanteerd werd en er al veel van mijn lievelingen zijn gesneuveld. De tweede ronde vindt vanavond plaats en moet mij tot de laatste 24 leiden: dat wordt nog hard werken, zwaar delibereren, tegen elkaar afwegen en liefst niet te dikwijls op de stappen terugkeren... hoewel af en toe van gedacht veranderen geen schande is.
Dat vergt alleen veel tijd en die is, desniettegenstaande ruim voorradig, toch geweldig kostbaar. Er is weer van alles te doen en zovele dingen en gedachten waren door mijn hoofd.
Na een poosje Klara continuo is het Wannes Van de Velde die mij nu gezelschap houdt In de maat van de Seizoenen op zijn allerlaatste album. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat deze cd uitkwam en klank en kleur gaf aan de korte heropstanding van de Wannes. Te korte revival bleek alras, want eind vorig jaar ging hij toch "naar een land waarin dat pijn niet meer bestaat..."
Ik ben blij dat ik dit prachtstuk in bezit heb en het regelmatig beluisteren zet mij telkens weer aan het denken.
Schitterend Wannes! Merci.
Niet lang na Wannes was de beurt aan Jo Crepain: op 20 december ging hij de Antwerpse bard achterna en liet op zijn manier een onvermijdelijk grote leemte achter. Hem ben ik nog meer dank verschuldigd dan de Wannes: huize Polo is een ontwerp van Jo en daarin wonen bezorgt mij nog dagelijks veel contentement en voldoening. Geweldige woonst en fantastische thuisbasis.
Merci, Jo!

Het is vandaag dan ook een uitgelezen moment om ne "Chateau Crepain" te kraken en op die manier de herinnering aan jou levendig te houden en hulde te brengen aan een goede vriend. Hulde breng ik niet alleen aan hen die reeds de grote overtocht hebben gemaakt, maar ook aan jong geweld dat staat te trappelen en zo vriendelijk is om verjaardagsfestiviteiten te organiseren waarop het zelfs een oude Polo uitnodigt. Het moet niet altijd vijftig zijn, ook dertig leent zich tot een leuk feest.

Proficiat Katrijn!!! 30 but still HOT Gelukkig was gisteren op die ijskoudste decemberdag jouw drieletter-eigenschap meer dan aanwezig en zorgde je voor een warm onthaal. Ik fleurde er voorwaar van op en kon mijn fysieke zwakten en ongemakken(snot & kwiel & co) zelfs op het achterplan duwen. Nu nog even volhouden en den ouwe is weer de oude... Merci!!

De sneeuw is meer dan aanwezig deze dagen, en dat levert een karrevracht aan fotografisch prentmateriaal.
Soms heel eenvoudig. Het brengt een mens op ideeën en roept herinneringen en aanknopingspunten op...

Met dank aan Anke.

Marco Polo

Geen opmerkingen: