10 december 2009

Spanning alom...

Eindelijk heb ik nog eens tijd gevonden om "rustig" te bloggen. Deze opportuniteit wordt mij aangeboden door de glazeniers van Franky Glas. Klokslag half negen, zoals afgesproken, hingen ze aan de bel. Hun opdracht: het 30 jaar oude glas in ramen en deuren aan de eetkamer vervangen door een nieuwe en beter isolerende variant. En nu zijn ze dus bezig: tokketok, tik tik, tok tok tok, tikketik .... lattekes losmaken en afhalen, siliconen lossnijden (ik mag er geen foute gedachten bij krijgen, brrr!!!), twee keer voorzichtig duwen, één doffe plof en het oude glas kantelt naar buiten. Toch een beetje spannend als zo'n stukken van twee vierkante meter glas uit hun kader komen. Opvangen, wegdragen, en dan de profielen proper maken.

Ik zorg voor koffie en thee. Klets wat over koetjes en kalfjes en over het weer, en zoek meteen het adres van die goede weersvoorspellende website waarover ik hun vertel. De Bodemkundige Dienst van België, mij aangeraden door de tuinbouwende collega's van Pito, levert een vrij accurate predictie van het weer tot vijf dagen "vooruit". Aan hoe het weer "wàs" verspillen zij geen tijd, terwijl een dagelijkse weerspreuk dan weer wél kan. Vandaag: Decemberregen is geen zegen!
En zo ben ik bij mijn computer terecht gekomen, heel toevallig. Weet U, dat geeft mij de tijd om hier verslag te doen over enkele spannende verhalen van gisteravond. Zo was daar de wedstrijd tussen Salamanca en Gospic Croatia in de U ondertussen welbekende FIBA Euroleague Women. Een redelijk gelijkopgaande wedstrijd die door Salamanca best gewonnen werd om op koers te blijven en door te gaan naar de volgende ronde. Hoewel Anke & Co naar het einde toe een klein en schijnbaar geruststellend kloofje konden slaan, kwamen de Croatische krawaten op minder dan een minuut van het einde bij 79-79 weer op gelijke hoogte. Met nog enkele seconden te gaan wilde ik al gaan bijtanken om ook de "overtime" online te volgen. Maar kijk, Anke shot nog, ze mist haar 3-punter... en Olexandra tikt de rebound binnen. 81-79.
Voor Gospic gaan de boeken toe, en Salamanca is aan het feest.
Wat Standard een half uurtje later presteerde is nog straffer.
Na een kwakkelmatch, zeg gerust platte vertoning, moeten er nog 5 minuten extra gespeeld worden. Doe me dat niet aan!
De stand is nog steeds 0-1 en dus gaat Alkmaar met Advocaat verder Europees spelen na de winterstop, en ligt Standard eruit.
95': allerlaatste vrijschop voor Standard aan de rechterkant, op zo'n 40 meter van het AZ-doel. Keeper Bolat gaat mee in de aanval... en kopt de bal perfect in de kruising. 1-1.
Einde verhaal voor AZ, Standard gaat Europees overwinteren.

Terug naar de actualiteit: om kwart over elf ging het eerste nieuwe raamexemplaar erin, om twaalf uur was er glazeniersschaft en daarna plaatsten zij de laatste twee isolerende eenheden in de deurkaders. Om kwart voor één worden de nieuwe siliconen aangebracht en wederom is Kees klaar. Er is nog wat overschot: wie om smeer- of glijmiddel, kleef- of afdichtingsmateriaal of gewoon een onderhuids implantaat verlegen zit kan gerust een seintje geven. Ik kom het zelf aanbrengen en/of plaatsen!!
De temperatuur is in huis ondertussen gezakt tot zo'n 15°C.
Dat valt nog goed mee. Seffens zet ik de verwarming opnieuw aan en geef een extra push met een paar uurtjes openhaardvuur bovenop. 't Zal hier weer rap gezellig warm zijn.
Misschien lees ik straks wel een spannend boek bij de haard...

Marco Polo

2 opmerkingen:

Tantan zei

En ondertussen kan er weer wat dieper in het glas gekeken worden!

By the way(r): Accuweather geeft een vrij accurate weergave van het weer over heel de wereld voor de volgende 15 dagen.
http://www.accuweather.com/world-index.asp?partner=accuweather&traveler=0

peterpignans zei

Wat een weersites toch ! En ik zweer bij "Weeronline.nl" , die geven zelfs het juiste weer in Pijnpittendorp !

En ze zorgden de laatste dagen ook nog voor ... goei weer!